Sródmiescie Pólnocne

28 pazdziernika 2012 r.

Powoli wycieczki po Warszawie wkraczają w zimowy okres. Po wczorajszym spacerze po Śródmieściu Południowym w trudnych warunkach (śnieżyca), dzisiaj pogoda okazała się łaskawsza dla Spacerowiczów i przy słonecznej aurze zwiedzaliśmy Śródmieście Północne.

Wycieczka ze względów logistycznych rozpoczęła się po południowej stronie dzielnicy (umowną granicą są Aleje Jerozolimskie), pod dawnym hotelem Forum. Tam Spacerowicze usłyszeli o historii tej części Warszawy oraz powojennej zabudowie. Po krótkim wstępie przenieśliśmy się na drugą stronę Alej Jerozolimskich, gdzie odkryliśmy... czapkę generalską. Cóż to takiego? To słynna Rotunda, powstała w latach 60. XX wieku, znana nie tylko z ciekawych kształtów, ale przede wszystkim z miejsca tragicznego wybuchu gazu w 1979 roku. W wypadku zginęło 49 osób…

Następnie udaliśmy się na Pasaż Wiecheckiego „Wiecha”, gdzie mogliśmy obserwować tzw. Ścianę Wschodnią od drugiej strony. Oprócz Rotundy, w jej skład wchodzą Domy Handlowe Wars, Sawa, Junior oraz Spółdzielczy Dom Towarowy „Sezam”. Kolejnym przystankiem była ulica Złota – do niedawna na niej działało jeszcze Kino Relax, obecnie słynie ona z jednego z najstarszych klubów studenckich „Hybrydy”.

Z ulicy Złotej przeszliśmy na ulicę Jasną. Na ich skrzyżowaniu znajduje się Dom pod Orłami, czyli gmach Banku Towarzystw Spółdzielczych, natomiast tam, gdzie obecnie jest Naczelny Sąd Administracyjny, przed wojną funkcjonowała kawiarnia… tylko dla kobiet! Podczas dalszej wędrówki ulicą Jasną mogliśmy podziwiać nieco zmieniony gmach Filharmonii Narodowej oraz przepiękną kamienicę Harczyka. Trochę inaczej można określić budynki na tej sam wysokości, ale przy ulicy Marszałkowskiej… Spółdzielczy Dom Towarowy „Sezam” oraz pierwsza w Polsce „restauracja” McDonald’s nie są przykładami najpiękniejszych budynków w Warszawie ;)

Pomimo mroźnej temperatury (termometry na pewno oszukiwały, bo wskazywały aż 4 stopnie na plusie!) nie poddawaliśmy się – odpowiednio zapoznaliśmy się z historią Placu Defilad, Pałacu Kultury i Nauki oraz Grzybowa. Przy tym ostatnim zobaczyliśmy kościół Wszystkich Świętych oraz najważniejsze instytucje kultury żydowskiej w obecnej Warszawie – Teatr Żydowski im. Estery Racheli Kamińskiej oraz synagogę Nożyków. Nie ominęliśmy również Próżnej i pierwszego warszawskiego wysokościowca – słynnej PASTy.

Przedostatnią atrakcją dzisiejszej wycieczki po Warszawie był Plac za Żelazną Bramą wraz ze świeżym pomnikiem Tadeusza Kościuszki oraz obróconym o 78 stopni… Pałacem Lubomirskich. Zdziwienie wzbudził również pomnik syrenki, jedyny nie funkcjonalistyczny element jakże „udanego” Osiedla za Żelazną Bramą...

Nasz śródmiejski spacer zakończyliśmy na Placu Bankowym przy klasycystycznych Pałacach – Ministrów Skarbu, Komisji Rządowej Przychodów i Skarbu oraz Banku Polskim. Dziękujemy wszystkim Spacerowiczom za wytrwałość i zapraszamy na nasze listopadowe wycieczki po Warszawie!

P.S. Niestety tym razem zabrakło naszego fotografa.