Ostatni spacer w 2012 roku - Stare i Nowe Miasto

29 grudnia 2012 r.

W ostatnią sobotę 2012 roku wybraliśmy się na wyjątkowy spacer po Starym i Nowym Mieście. Piękna pogoda i wyjątkowo wysoka jak na tę porę roku temperatura sprawiły, że na naszą wycieczkę wybrało się ponad 30 osób!

Ostatni spacer w 2012 roku rozpoczął się na Placu Zamkowym, przy kościele św. Anny. Najpierw nasi Spacerowicze usłyszeli o historii powstania miasta, a następnie o znajdujących się w pobliżu obiektach – Kolumnie Zygmunta i Zamku Królewskim. Ze względu na dużą liczbę dzieci spontanicznie opowiadane były również legendy, m.in. o księciu Kazimierzu Sprawiedliwym oraz Warsie i Sawie.

Naszym następnym „przystankiem” była Archikatedra św. Jana, czyli dawna fara, jeden z pierwszych kościołów Warszawy. Niestety, dzisiejsza archikatedra wygląda zupełnie inaczej niż przed wojną, jednak cały czas przykuwa uwagę zwiedzających. Nie zwiedzaliśmy wnętrza kościoła, jednak Słuchaczy zainteresowały szczególnie krypty grobowe, w których pochowani są słynni Polacy (ze Stanisławem Augustem Poniatowskim na czele). W tym miejscu nie zabrakło również opowieści o kościele Jezuitów oraz posągu niedźwiedzia, czyli dawnego księcia... :)

Dziekanią przeszliśmy na Placyk Kanonia, dawny cmentarz przy kolegiacie. Tutaj młodsza grupa wycieczki miała nie lada frajdę w postaci legendy o tajemniczym dzwonie... Mamy nadzieję, że życzenia spełnią się! Przy placyku znajduje się również najwęższa kamienica na Starym Mieście.

Z Kanonii przeszliśmy na Górę Gnojną, gdzie mogliśmy podziwiać widok prawobrzeżnej Warszawy, a następnie udaliśmy się na staromiejski Rynek. W miejscu dawnego ratusza podziwialiśmy przepiękną Syrenkę dłuta Konstantego Hegla. Spacerowicze poznali również ciekawe kamieniczki na każdej stronie Rynku – Kołłątaja, Dekerta, Barssa oraz Zakrzewskiego. Przy ścianie wschodniej dzieci z przerażeniem usłyszały o straszliwym potworze, który dawno temu chował się w jednej z piwnic – o Bazyliszku! Dzisiaj stwora nie ma, jednak po stronie Zakrzewskiego znajduje się restauracja nosząca jego imię. Jak słusznie zauważyli nasi Spacerowicze – Bazyliszek już nie straszy, teraz jego rolę przejęli... kelnerzy ;)

Ponieważ wszystkim zaczęło robić się już zimno, szybkim chodem przeszliśmy na Nowe Miasto, mijając Barbakan. W tej części uczestnicy wycieczki usłyszeli o kościele Paulinów i słynnej pielgrzymce, ulicy Freta oraz kościele św. Jacka. Na dłuższą chwilę zatrzymaliśmy się przed Muzeum Marii Skłodowskiej-Curie, czyli dawnym mieszkaniu słynnej polskiej chemiczki, a następnie przeszliśmy na Rynek Nowego Miasta, gdzie zakończyliśmy ostatni w tym roku spacer.

Jeszcze raz bardzo dziękujemy wszystkim naszym Spacerowiczom za obecność i już teraz zapraszamy na wycieczki po Warszawie w 2013 roku! Szczęśliwego Nowego Roku!

P.S. Osoby robiące zdjęcia bardzo prosimy o przesłanie ich na nasz adres mailowy: info@skarbywarszawy.pl , ponieważ nasz fotograf niestety nie mógł wziąć udziału w wydarzeniu.