Krakowskie Przedmiescie

4 pazdziernika 2014 r.

W miniony weekend w ramach kolejnej wycieczki po Warszawie z cyklu „Odkryj Skarby Warszawy” zwiedzaliśmy Krakowskie Przedmieście w ramach nowego cyklu "ulica od A do Z". Arteria, którą niejednokrotnie każdy z nas podróżował, wydawać się może... nudna. Jednak uczestnicy naszej wycieczki po Warszawie przekonali się, że jest zupełnie inaczej, a Krakowskie Przedmieście ma bardzo dużo do zaoferowania!

Spotkaliśmy się przy kościele św. Anny, na „granicy” Krakowskiego Przedmieścia oraz Placu Zamkowego. Tutaj omówiona została historia ulicy, z uwzględnieniem różnych koncepcji jej remontu przeprowadzonego kilka lat temu. Następnie nasz przewodnik zaczął opowiadać o poszczególnych atrakcji.

Następnym etapem był oczywiście spacer po Krakowskim Przedmieściu, podczas którego zobaczyliśmy najpierw najbliższe sąsiedztwo kościoła św. Anny (Resursa obywatelska, gmach dawnego Towarzystwa Dobroczynności, figurę Matki Boskiej Passawskiej). Na dłuższą chwile zatrzymaliśmy się przy obecnym Pałacu Prezydenckim (inne nazwy: Pałac Koniecpolskich, Pałac Namiestnikowski), gdzie omówiliśmy wszystkich jego mieszkańców. Wśród nich na pierwszy plan zdecydowanie wybija się postać Karola "Panie Kochanku" Radziwiłła, najbogatszego, ale również i najbarwniejszego szlachcica Rzeczpospolitej. Dość powiedzieć, że na 1. piętro swojego pałacu wjeżdżał... konno!

Kolejny przystanek tej wycieczki po Warszawie to dwa światowej klasy hotele – Bristol oraz Europejski. Nieopodal z nich znajduje się nieco ukryty pomnik Bolesława Prusa. Monument jest mały – ze względu na... skromność znanego polskiego pisarza.

Po drodze mijaliśmy jeszcze kościoły – sióstr Wizytek, pokarmelicki oraz św. Krzyża, a także Uniwersytet Warszawski. Spacer zakończyliśmy już na Nowym Świecie, przy pomniku Kopernika.

Dziękujemy wszystkim za udział w tym spacerze i zapraszamy na nasze kolejne wycieczki po Warszawie!